Een traject leefstijlcoaching bestaat uit een intake en ongeveer 10 coachingsessies. Tijdens zo’n sessie ga je actief in gesprek met jouw leefstijlcoach.

Wat is leefstijlcoaching?

Leefstijlcoaching zorgt voor duurzame gedragsverandering. Je werkt aan het veranderen van jouw gedrag in leefstijl. Tijdens de coaching help ik je om jouw gewenste leefstijl te bereiken. Jij hebt de regie. Ik help, ondersteun en fungeer als gids tijdens de stappen die je zet op jouw weg naar een gezonde leefstijl.

Werken aan een gezonde leefstijl gaat niét over het volgen van een nieuw dieet. Het gaat over duurzame gedragsverandering. Jij gaat actief aan de slag om jouw gedrag zodanig te veranderen dat de door jouw gewenste leefstijl normaal wordt en goed past in jouw leven.

Leefstijlfactoren: BRAVO

  • Bewegen
  • Roken
  • Alcohol & drugs
  • Voeding
  • Ontspanning, slaap & omgaan met stress

Gedragsverandering is niet eenvoudig. Het is daarom belangrijk om te weten wat jou drijft om aan je leefstijl te werken. Een term die in de leefstijlcoaching gebruikt wordt, is de dwingende noodzaak.

Wat is jouw dwingende noodzaak?

In het begin van het leefstijltraject gaan we op zoek naar jouw dwingende noodzaak om te veranderen. Waarom wil je je leefstijl veranderen en waarom juist nu? Als je dit weet, dan kun je de gewenste gedragsverandering langdurig en ook op moeilijke momenten volhouden. En dan ben je bereid om te investeren in jezelf en in jouw leefstijl.

“Begin met het einde in gedachten.” (Stephen Covey)

Voorbeeld:

Ik moet 10 kg afvallen van de dokter ( = reden om een eerste afspraak te maken).
Ik wil over een half jaar een gezond gewicht hebben bereikt, zodat ik weer samen met de kinderen kan sporten ( = dwingende noodzaak).

Meten is weten: hoe ervaar jij jouw eigen gezondheid?

Het lijkt zo logisch; als je wilt afvallen, dan ga je op dieet. Toch is dat meestal niet dé oplossing voor een langdurig gezond gewicht. Door te veel stress en te weinig slaap bijvoorbeeld, is het heel moeilijk om een gezond eetpatroon op de lange termijn vol te houden. En door te weinig beweging, is het bereiken en behouden van een gezond gewicht veel moeilijker. Misschien is het in jouw situatie veel verstandiger om eerst met één van de andere leefstijlfactoren aan de slag te gaan.
Daarom onderzoeken we in één van de eerste coachingsessies hoe jij jouw gezondheid ervaart. Daarna kun je veel beter bepalen aan welke touwtjes je wilt gaan trekken om jouw leefstijldoel te bereiken en te behouden. Ik werk tijdens de coaching met het concept positieve gezondheid van Machteld Huber. Ook vraag ik naar een beperkt aantal medische gegevens zoals lengte, gewicht etc.

Wat doen we tijdens de leefstijlcoaching?

Tijdens de coachingsessies maken we gebruik van verschillende werkvormen. We praten en we doen.
De werkvormen zijn erop gericht dat het traject van leefstijlcoaching zorgt voor de gedragsverandering die jij nastreeft. Ik help je om je huidige gezondheid in kaart te brengen zoals jouw:

  • beweegpatroon
  • eetgewoontes
  • gebruik van alcohol
  • buikomvang en gewicht (klik op de link om te weten hoe het zit met jouw gewicht en jouw buikomvang)
  • nicotinegebruik (rook je?)
  • slaapkwaliteit
  • sociale contacten
  • stressniveau.

Ik help je met het achterhalen van jouw motivatie voor de leefstijlverandering, die jij vastlegt in woord en/ of beeld (moodboard). Je formuleert je einddoel en een aantal kleinere doelen. Ik werk graag met ALS-DAN plannen waarbij je doel wordt uitgewerkt in een concrete actie en moment.

Voorbeeld:

ALS ik op maandag, woensdag en vrijdag klaar ben met mijn werk, DAN ga ik een half uur wandelen.

We bespreken de moeilijke situaties waar je tegenaan loopt tijdens het leefstijltraject en je oefent om deze beter met deze situaties om te gaan.
Als jouw doel is om gezonder te gaan eten, dan houd je gedurende enkele dagen een eetdagboek bij. Een inventarisatie van jouw voorraadkast of samen op  supermarktsafari gaan, behoort ook tot de mogelijkheden.
Bewegen kan ook een belangrijk onderdeel zijn van de coaching. Dit kan via het maken van een beweegplan. Maar we kunnen ook samen actief bewegen, door samen te wandelen of te gaan (beginnen met) hardlopen.  

Leefstijl in de basisverzekering: CooL

Sinds enkele jaren is de gecombineerde leefstijlinterventie (GLI) opgenomen in de basisverzekering. CooL is een GLI en CooL betekent: Coaching op Leefstijl. Als je meer wilt weten over het CooL-leefstijlprogramma, lees hier dan verder. CooL- leefstijlcoaching zorgt voor gedragsverandering en voor het volhouden van die gedragsverandering (gedragsbehoud). Het is de rode draad in het programma.

Contact & tarieven

Een leefstijltraject is maatwerk. Neem contact met me op als je meer wilt weten of als je een kennismakingsgesprek wilt plannen. Dit is gratis en uiteraard geheel vrijblijvend. Voor informatie over de kosten en de tijdsinvestering van een (gemiddeld) individueel leefstijltraject, klik hier.
Nieuw is de mogelijkheid voor het maken van jouw persoonlijke leefstijlscan! In een gesprek brengen we jouw leefstijl in kaart en gaan we in gesprek over jouw veranderwensen en mogelijkheden. Als je de deur uitgaat, weet je welke volgende stap jij wilt gaan zetten. Ik werk hoofdzakelijk in de regio’s Utrecht & Geldermalsen. Online is ook mogelijk.